Narzędzia AI dla content marketingu

Narzędzia AI dla content marketingu

Czy w swojej firmie wykorzystujesz sztuczną inteligencję? To pytanie już nie brzmi tak egzotycznie i niedorzecznie jak jeszcze kilka lat temu. Może masz automatyczny system do obsługi klienta lub bota, który obsługuje czat na stronie internetowej? Sztuczna inteligencja przejmuje coraz więcej obowiązków, które przecież jeszcze do niedawna wykonywali tylko ludzie.

Sztuczna inteligencja wzbudza nadal dużo emocji. Jeszcze kilka lat temu temat ten kojarzył się z domeną science fiction, dziś jest na tyle rozwinięty, że może zmienić świat marketingu. Jak to możliwe? SI pomaga firmom analizować ogromne ilości danych i tworzyć coraz bardziej precyzyjne profile konsumenckie. Dzięki niej marki mogą lepiej docierać do klientów i budować relacje oparte na dialogu.

W rzeczywistości AI rewolucjonizuje wiele branż, od obsługi klienta po opiekę zdrowotną. Ale czy wpłynie na copywriting? Aby odpowiedzieć na to pytanie, wypróbowaliśmy kilka aplikacji AI do pisania tekstów i mamy parę spostrzeżeń. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym, jak AI zmieni świat copywritingu w najbliższych latach.

Spis treści
  1. AI w copywritingu
  2. Zalety korzystania z aplikacji AI do pisania
  3. Wady aplikacji AI do tworzenia tekstów
  4. Narzędzia AI dla copywriterów
  5. Które AI do tworzenia tekstów wybrać?

AI w copywritingu

Sztuczna inteligencja istnieje już od dobrych kilku lat, ale dopiero od niedawna zaczęliśmy ją wykorzystywać w coraz bardziej codziennych czynnościach, jak chociażby w pisaniu tekstów, analizie danych czy obsłudze klienta. Popularność narzędzi SI rośnie z każdym miesiącem, co sprawia, że rozwiązania te są coraz tańsze i przede wszystkim lepsze.

Pisanie tekstów może wydawać się trudne i zajmujące. Ale jakby to powiedział każdy marketer: to zależy. 😉 Od czego? Zależy to po prostu od czynnika ludzkiego: czy osoba tworząca teksty jest kreatywna, potrafi pisać na każdy temat i czy łatwo jej to przychodzi. Natomiast AI stworzy tekst na dowolny temat w kilka sekund, w kilku wariantach i do tego w różnej tonacji. Jeśli jesteś copywriterem brzmi to trochę strasznie, prawda?

Niekoniecznie jest tak kiepsko jak myślisz. Pamiętaj, że wykorzystanie AI do tworzenia tekstów to ogromne ułatwienie, ale też artykuły, które tworzy sztuczna inteligencja nierzadko wymagają korekty i nadania im „ludzkiego” brzmienia – dodanie spójników czy chociażby odpowiednich zaimków. Nadal potrzebna jest więc asysta człowieka.

Do czego wykorzystać AI w copywritingu? Oto kilka opcji:

  • wpisy na blogu,
  • pomysły na tytuł artykułu,
  • posty w mediach społecznościowych (w tym bio),
  • e-maile i cold mailing,
  • tworzenie nazw marek,
  • Q&A, CTA,
  • treści reklam w Google, na Facebooku, LinkedIn czy Amazonie,
  • opisy produktów.

Zalety korzystania z aplikacji AI do pisania

Dużą zaletą korzystania z narzędzi SI do pisania jest pomoc w generowaniu pomysłów – od pomysłów na same artykuły, przez poszczególne nagłówki lub tytuły, po CTA czy akapity podsumowujące. Nie musisz się przejmować blokadą pisarską – SI pomoże. 😉

Kolejną zaletą jest oszczędność czasu – mimo, że teksty często wymagają drobnych poprawek, całość możesz wygenerować w kilka sekund.

Wzrasta również Twoja produktywność – gdy nie siedzisz przed pustą kartką papieru o wiele łatwiej jest dopisać kolejne akapity czy stworzyć ciekawszy opis produktu.

Wady aplikacji AI do tworzenia tekstów

Pierwszą, największą wadą jest to, że nie wszystkie narzędzia AI do pisania tworzą teksty w języku polskim. Owszem, pojawiają się wyjątki, lecz język polski jest nadal niszową opcją i nawet jeśli pojawia się jako dostępny to wygenerowany tekst może być kompletnie niezrozumiały. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie przetłumaczenia sobie gotowego tekstu z języka angielskiego, ale to zajmuje nam dodatkowy czas, który przecież chcieliśmy oszczędzić.

Minusem jest również konieczność ingerencji człowieka w edycję stworzonego tekstu. Mimo, że część treści jest poprawna to jednak musimy przeczytać i przeanalizować całość, aby poprawić drobne (lub większe) błędy – zaimki, spójniki czy poprawność gramatyczną.

Narzędzia AI dla copywriterów

Przejdźmy do konkretów. Przez ostatnie dni testowaliśmy kilka darmowych narzędzi SI do tworzenia tekstów. Każde z nich ma nieco inne funkcje – my wypróbowaliśmy te najbardziej popularne oraz te, które można między sobą porównać. Na początku zamieszczamy kilka słów o samych narzędziach, a następnie porównanie konkretnych funkcji dla równie konkretnych zapytań. Czytaj dalej i wybierz narzędzie, które będzie odpowiednie dla Ciebie.

Writesonic

Writesonic to aplikacja, która oferuje bezpłatny okres próbny obejmujący 2500 słów. W sam raz na wypróbowanie, a jeśli się polubicie możesz wybrać subskrypcję miesięczną za 10 $ (12000 słów) lub roczną za 12,67 $/miesiąc (19000 słów). Writesonic zawiera język polski.

Cennik aplikacji Writesonic

Jasper

Dawniej pod nazwą Jarvis – aplikacja, w której, aby rozpocząć okres próbny należy podać dane karty kredytowej. Ale nie zrażaj się – darmowe testowanie to 5 dni, więc całkiem nieźle. Płatna subskrypcja miesięczna to koszt 29 $ w planie „Starter” (35000 słów) lub w planie „Boss Mode” 59 $/miesiąc (50000 słów). Aplikacja tworzy teksy po angielsku, ale czasem – nie wiedzieć dlaczego – po polsku.

Cennik aplikacji Jasper

Rytr

Rytr.me to narzędzie, które proponuje 5000 słów za darmo na miesiąc lub plan miesięczny za 9 $ (50000 słów). Subskrypcja roczna kosztuje 29 $/miesiąc i nie zawiera limitów przetwarzanych słów. Rytr zawiera język polski.

Cennik aplikacji Rytr

Copy.ai

Podobnie jak Rytr, Copy.ai oferuje darmowy miesięczny zasób słów do wykorzystania, czyli 2000. Jeśli to za mało możesz wykupić więcej słów: cena zaczyna się od limitu 40000 słów za 49 $ lub przy zobowiązaniu rocznym 37 $/miesiąc (bardziej opłaca się subskrypcja roczna). Posiada opcję języka polskiego.

Cennik aplikacji Copy.ai

Zadanie nr 1

Intro do artykułu na bloga dla hasła: Strona internetowa dla firm

Writesonic

Jeśli Twoja firma oferuje produkt lub usługę, która może pomóc użytkownikom połączyć się w jakiś sposób, powinieneś rozważyć stworzenie witryny, aby przedstawić swoją markę i zespół, a także swoje usługi. Tworzenie strony internetowej jest doskonałym sposobem na marketing swojej firmy i dostarczanie informacji o swoich usługach potencjalnym klientom.

Dzięki rozprzestrzenianiu się stron internetowych, które oferują darmowe szablony stron internetowych dla małych firm, jest teraz łatwiej niż kiedykolwiek dla przedsiębiorców bez umiejętności kodowania, aby zbudować własne strony.

Niezależnie od tego, czy projektujesz swoją pierwszą stronę, czy też przebudowujesz już istniejącą, istnieje wiele wspaniałych zasobów online dla twórców pracujących przy ograniczonym budżecie. Zebraliśmy listę naszych ulubionych darmowych szablonów stron internetowych dla małych firm.

Jak widzisz tekst jest całkiem zgrabny, ale człowiek napisałby to chyba trochę bardziej… sensownie. Na przykład zdanie: „Dzięki rozprzestrzenianiu się stron internetowych (…) jest teraz łatwiej niż kiedykolwiek dla przedsiębiorców bez umiejętności kodowania, aby zbudować własne strony” w bardziej „ludzkim” wydaniu brzmiałoby: „Dzięki rozprzestrzenianiu się stron internetowych (…) przedsiębiorcy, którzy nie posiadają umiejętności kodowania mogą teraz łatwiej niż kiedykolwiek zbudować własną stronę”.

Jasper

Stworzenie strony internetowej dla Twojej firmy to ważny krok w marketingu i rozwoju Twojej firmy. Ale przy tak wielu dostępnych kreatorach witryn i opcjach hostingu może być trudno wiedzieć, od czego zacząć. W tym poście na blogu przedstawimy podstawy tworzenia strony internetowej i podpowiemy, jak wybrać odpowiednią platformę dla Twojej firmy. Więc niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś gotowy, aby przenieść swoją witrynę na wyższy poziom, czytaj dalej, aby uzyskać porady, jak zbudować udaną witrynę!

Ta aplikacja również całkiem nieźle poradziła sobie z zadaniem. Wprawne oko zauważy jednak powtórzenia („Twojej firmy”) oraz niepoprawną gramatykę („może być trudno wiedzieć”).

Rytr

Brak dostępnej opcji „Intro do artykułu na bloga”

Copy.ai

Mamy wszystkie odpowiedzi na pytania dotyczące Twojego biznesu: marketing, copywriting, reklama, projektowanie stron internetowych.

Tutaj nie zrozumieliśmy się z aplikacją – stworzyła tekst, który jest bardziej opisem całego bloga o marketingu, niż wstępem do jednego z artykułów. Ale być może taki był zamysł twórców tej aplikacji. 🤔

Zadanie nr 2

Pomysł na tytuł artykułu dla hasła: Strona internetowa dla firm

Writesonic

8 prostych wskazówek, jak ulepszyć firmową stronę internetową

4 sposoby na zbudowanie profesjonalnej strony firmowej

Ostateczny przewodnik po budowaniu firmowej strony internetowej: Samouczek krok po kroku

Wow! 👍🏻

Jasper

Resolut: firma zajmująca się projektowaniem stron internetowych dla przedsiębiorców.

Resolut: najlepszy kreator stron internetowych dla przedsiębiorców.

Aplikacja źle zrozumiała nasze polecenie: jak widzisz te teksty bardziej nadają się na hasło reklamowe, niż na tytuł artykułu.

Rytr

Jesteśmy w tym na dłuższą metę! Skoro już wiesz, czego potrzebuje Twoja firma, aby odnieść sukces w Internecie, dlaczego nie zbudować z nami strony internetowej?

Dla dzisiejszej młodzieży niezwykle ważne jest, aby nauczyć się zarówno skutecznego korzystania z sieci, jak i wykwalifikowanych programistów sieci. Sprawdź naszą stronę internetową, możemy dostosować się do Twoich potrzeb, od projektu koncepcyjnego po doświadczenie użytkownika.

O ile pierwsza propozycja tekstu na tytuł artykułu jeszcze jakoś ujdzie, o tyle druga to raczej wstęp niż sam tytuł.

Copy.ai

Brak dostępnej opcji „Intro do artykułu na bloga”

Zadanie nr 3

Bio na media społecznościowe dla hasła: Aneta Wrzeszcz, współzałożycielka firmy Resolut, szefowa marketingu. Uwielbia zwierzęta i miasto Wrocław

Writesonic

Jestem Aneta z Polski. Jestem współzałożycielką Resolut, firmy, która pomaga ludziom zarządzać swoimi postanowieniami i je realizować. Od 15 lat pracuję w marketingu, kocham zwierzęta i moje miasto Wrocław.

To bio ma wydźwięk nieco „robotyczny”, ale spełnia warunki wpisanego przez nas hasła.

Jasper

Aneta Wrzeszcz to założycielka firmy Resolut. Od lat zajmuje się marketingu internetowym, a ostatnio szczególnie rozwija strategie w social mediach. Uwielbia zwierzęta (specjalnie psy) i miasto Wrocław – tu mieszka i tutaj czuje się najlepiej.

Ten tekst zwalił nas z nóg! Po pierwsze dlatego, że jest prawdziwy (skąd AI wie, że ostatnio Aneta często zajmuje się strategią? 😉), a po drugie dlatego, że jest napisany naturalnym, lekkim językiem. Sztos!

Content Marketing w aplikacji Jasper
Rytr

Jestem psiarzem, który jest szaleńczo zakochany we Wrocławiu.

Pomijając to, że wpisane hasło zawierało żeńskie imię (Aneta), a stworzona treść jest w formie męskiej, to ten tekst pomija istotne, żądane przez nas informacje (współzałożycielka Resolut, szefowa marketingu).

Copy.ai

Aneta Wrzeszcz jest współzałożycielką Resolut, a także szefową marketingu. Kocha zwierzęta i miasto Wrocław. Obserwujcie, jak robi wszystko!

Brzmi nieco zbyt entuzjastycznie (raczej nie napisalibyśmy „Obserwujcie, jak robi WSZYSTKO”), jest jednak całkiem dobry i rzeczowy.

Które AI do tworzenia tekstów wybrać?

Aby odpowiedzieć na to pytanie musisz najpierw zadać sobie inne: czego wymagasz od takiej aplikacji i co będziesz dzięki niej najczęściej tworzyć? To bardzo ważna kwestia, ponieważ jak widzisz wyżej, aplikacje nie mają tych samych funkcji. Wiele z nich się pokrywa, jednak musisz zdecydować co będzie najbardziej potrzebne Tobie.

Z przetestowanych aplikacji na nas najlepsze wrażenie zrobił Writesonic. Dobrze poradził sobie z zadaniem pierwszym i drugim, trzecie wyszło co prawda średnio, ale nie najgorzej. Opcje subskrypcji oraz darmowej wersji próbnej są przystępne i spokojnie można potestować co aplikacja ma do zaoferowania.

Drugie miejsce zajmuje aplikacja Jasper: świetnie wykonane zadanie trzecie i dobry wynik w zadaniu pierwszym. Co prawda koszt stałego korzystania z aplikacji jest dość duży, jednak 5 dni darmowego testowania daje wiele możliwości i zabawy z aplikacją.

Rytr plasuje się na trzecim miejscu. Jego wyniki były średnio zadowalające, a liczba szablonów mniejsza niż w przypadku Writesonic i Jasper. Nie jest na ostatnim miejscu dzięki dobremu systemowi płatności: jest to obecnie jedna z tańszych opcji tego typu aplikacji na rynku.

Nasze zestawienie zamyka Copy.ai, które średnio sprawdziło się w tworzeniu żądanych przez nas tekstów. Jest to dość droga aplikacja, z najmniejszym darmowym limitem słów.

Nie jest tajemnicą, że sztuczna inteligencja to nasza przyszłość. W tym poście pokazaliśmy kilka aplikacji wykorzystujących AI do tworzenia treści marketingowych. Teraz czas na Ciebie! Jesteś gotowy, aby zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji w następnej kampanii? Masz pytania dotyczące wykorzystania SI w copywritingu lub marketingu? Skontaktuj się z nami, chętnie odpowiemy na pytania.

Zainteresowany współpracą?

Skontaktuj się z nami, porozmawiajmy o Twoich pomysłach.