6 porad jak pisać dobre teksty

6 porad jak pisać dobre teksty

Napisanie jakiegoś tekstu czy artykułu wydaje się banalnym zadaniem. Ale napisanie dobrej, interesującej i przyciągającej uwagę publikacji to już całkiem inna bajka. W tym artykule dzielimy się naszą wiedzą jak pisać dobre teksty marketingowe.

1. Stwórz persony

Może się teraz zastanawiasz po co masz zajmować się czymś co nie jest bezpośrednio związane z pisaniem tekstu. Ale czy tak naprawdę wiesz do kogo Twój tekst marketingowy będzie skierowany? Dzięki stworzeniu person dowiesz się do kogo będziesz kierować swoją komunikację, a przecież chodzi o to, by Twój tekst został dobrze odebrany. W końcu inaczej zwracamy się do młodzieży, a inaczej do osób starszych. 😉

Jak stworzyć personę? Odpowiedz sobie na pytania:

  • Kim jest odbiorca Twojego tekstu? Ile ma lat, gdzie mieszka, jakiej jest płci, jakie ma wykształcenie?
  • Jakie ma wartości, przekonania?
  • Jak wygląda jego/jej typowy dzień i kiedy będzie czytać Twój tekst?
  • Jaki ma problem, którego rozwiązanie Ty przedstawisz w tekście?

Stwórz kilka różnych profili uwzględniając przy tym założenie, że mają one być zarysem prawdziwych osób, a nie „idealnych” czytelników (przeczytaj więcej o tworzeniu person).

2. Wyszukaj słowa i frazy kluczowe

Kolejne zadanie zanim zaczniesz: wyszukaj słowa oraz frazy kluczowe, dzięki którym czytelnicy będą mogli odnaleźć Twój tekst. Oczywiście, pewnie udostępnisz go na swoich lub firmowych mediach społecznościowych, ale aby dotrzeć do większej grupy odbiorców musisz choć trochę pomóc wyszukiwarkom „podsunąć” go innym użytkownikom.

Jak znaleźć słowa i frazy kluczowe? Skorzystaj z dostępnych darmowych narzędzi: Ubersuggest, AnswerThePublic lub Keyword.io, a wyniki uwzględnij w tworzonym tekście.

3. Napisz dobry tytuł…

Wymyślenie dobrego tytułu, który przyciągnie uwagę to nie lada wyzwanie. Dobry tytuł powinien:

  • Wywoływać emocje,
  • Zawierać fakty,
  • Odpowiadać na potrzebę.

Jak stworzyć dobry tytuł artykułu? Zdradzimy Ci nasze sekretne ćwiczenie: dla pojedynczego artykułu wymyśl co najmniej 7 tytułów. Pierwsze dwa czy trzy pewnie przyjdą łatwo, ale kolejne to już burza mózgownicy i właśnie te będą najbardziej kreatywne i wartościowe.

4. …oraz jeszcze lepsze nagłówki

Nagłówki i śródtytuły są dla tekstu tym, czym menu dla strony internetowej: konkretny nagłówek wskazuje czytelnikowi, o czym będzie akapit.

Tworząc nagłówek lub śródtytuł wskaż problem czytelnika: gdy wyszukuje frazę „jaki jest najlepszy nawóz do monstery” (a wiesz to, ponieważ wykonałeś poprzedni krok, czyli wyszukanie słów i fraz kluczowych) Ty zrób nagłówek „Najlepszy nawóz do monstery”. W epoce powszechnych fake newsów Twoje śródtytuły oraz nagłówki powinny opisywać to, co rzeczywiście znajduje się w tekście – nie obiecuj „Krwiożerczych mutantów w ogrodzie”, gdy piszesz o „Genetycznie zmodyfikowanej odmianie porzeczek”. I jeszcze jedno – w nagłówkach nie stawiaj kropek.

6 porad jak pisać dobre teksty marketingowe

5. Dostosuj styl pisania do odbiorcy

Przechodzimy wreszcie do samego mięska, czyli stylu pisania dobrego tekstu marketingowego.

Przyjmuje się, że zwięzłe zdania, które utrzymują uwagę czytelnika zawierają nie więcej niż 20 wyrazów. Gdy piszesz artykuł dla branży rozrywkowej zdania faktycznie będą konkretne i krótkie, ale w tekstach typu case studies temat powinien zostać wyczerpany, Twoje zdania będą zatem nieco dłuższe i wielokrotnie złożone.

Niezależnie od typu tworzonego tekstu pamiętaj, aby unikać klątwy wiedzy – to, że dla Ciebie jako eksperta w branży coś jest oczywiste nie znaczy, że jest takie samo dla czytelnika. Mimo pisania po raz wtóry na dany temat postaraj się najpierw wyjaśnić używane pojęcia. Zyskasz tym przychylność nowych czytelników, których być może zainteresował tytuł artykułu albo trafili na niego przypadkiem w sieci.

Uwaga: z tematem klątwy wiedzy w tworzeniu tekstów wiąże się kwestia pisania prostym językiem. Nie chodzi bynajmniej o używanie określeń potocznych, ale o nieużywanie wyrazów trudnych. Pamiętaj, że nie do końca masz wpływ na to, kto przeczyta Twój tekst (każdy z nas ma inne wykształcenie i zasób słów). Może to być zarówno profesor Jan Miodek, Bill Gates jak i uczeń liceum czy osoba z niepełnosprawnością lub z deficytem uwagi. Przydatne narzędzie do sprawdzania trudności tekstu: Jasnopis.pl

6. Pisz językiem korzyści

Styl pisania danego tekstu zależeć będzie od tego, jakim językiem posługuje się Twoja grupa docelowa. Stworzyłeś_aś już persony, więc wiesz do kogo piszesz. Czas przedstawić produkt/usługę lub temat, o którym opowiesz.

Załóżmy, że Twoje zadanie to napisanie tekstu sprzedażowego o… młotku. Takim zwykłym, do użytku w domu, żadnych złotych uchwytów i obucha z platyny. Co napiszesz? Przecież młotek jaki jest, każdy widzi. Ale Ty jako dobry copywriter_ka sprzedajesz nie sam produkt, ale tak naprawdę korzyść, jaką on ze sobą niesie. Zastanów się, co może zyskać klient po zakupie produktu i przedstaw:

  • Cechy produktu,
  • Korzyści funkcjonalne,
  • Korzyści emocjonalne.

Na naszym przykładzie:

  • Cecha młotka: dobrze wbija gwoździe,
  • Korzyści funkcjonalne: powiesisz oprawione w ramkę zdjęcie, o co od dawna prosiła Cię Twoja żona,
  • Korzyści emocjonalne: wieszając zdjęcie wreszcie spełnisz prośbę żony – wszyscy zadowoleni 😉

Pamiętaj, że pisząc tekst – niezależnie od jego typu – sprzedajesz jakąś opowieść. „Łatwo powiedzieć!”, pomyślisz, ale praktyka czyni mistrza – im więcej tekstów napiszesz, tym łatwiej będzie Ci przychodziło pisanie kolejnych, co raz lepszych.

Zainteresowany współpracą?

Skontaktuj się z nami, porozmawiajmy o Twoich pomysłach.