Strona Internetowa dla Restauracji
Jeśli czytasz ten artykuł prawdopodobnie oznacza to, że zastanawiasz się nad założeniem strony internetowej dla Twojej restauracji. Własna witryna internetowa to idealne narzędzie na pokazanie Twojej restauracji w sposób, który najbardziej Ci odpowiada. Przeczytaj ten artykuł i zobacz jak zrobić to dobrze.
Zacznij od poznania swoich klientów
Jeśli prowadzisz swój biznes to wiesz, jak ważne jest poznanie swojej konkurencji. Jak działa, jak sprzedaje czy jakie ma podejście do klienta. Dzięki temu możesz dowiedzieć się jakich działań unikać lub jak prowadzić politykę cenową. Daje Ci to również okazję do przeanalizowania swojej działalności.
Zastanawiając się nad założeniem strony internetowej dla restauracji (lub innej firmy) zacznij od zadania sobie pytania: do kogo chcesz mówić oraz co właściwie chcesz powiedzieć? Pomocne w tym będzie stworzenie tzw. person, czyli sylwetek Twoich klientów. Jak stworzyć persony? Odpowiedz na pytania:
- Kim jest Twój klient? Ile ma lat, gdzie mieszka, jakiej jest płci, jakie ma dochody i wykształcenie?
- Jaką pracę wykonuje?
- Jakie ma wartości, przekonania?
- Z jakich mediów korzysta (telewizja, radio, Facebook, YouTube, Instagram, Pinterest itd.)?
- Jaki ma problem, który Ty będziesz w stanie rozwiązać?
- Czego się obawia?
Stwórz kilka takich różnych profili pamiętając, że powinny być jak najbardziej autentyczne (nie wyidealizowane). Takie ćwiczenie pozwoli Ci dopasować swoją komunikację do klientów. Dowiesz się również jaki cel będzie miała Twoja strona internetowa – czy będzie to wizytówka Twojej restauracji, forma pokazania światu Twojej kuchni czy może będzie służyć głównie do zamawiania jedzenia online.
Co powinna zawierać strona internetowa restauracji?
Jest kilka elementów, które koniecznie powinny znaleźć się na stronie internetowej restauracji. Są to:
- Kontakt (telefon, adres, e-mail)
- Godziny otwarcia
- Menu
Inne, nieobligatoryjne elementy to:
- Wskazówki dojazdu i mapa
- Promocje
- Linki do mediów społecznościowych
- Galeria (możesz pokazać wnętrze lokalu i kuchni, jak również serwowane dania i napoje)
- Informacje o restauracji (np. historia powstania, profil działalności czy kto jest szefem kuchni)
- Informacje o dowozie jedzenia oraz o formie płatności
- Wydarzenia, które organizujesz lub w których bierze udział Twoja załoga (szkolenia, akcje charytatywne)
- Informacje o rezerwacji miejsc w lokalu oraz obsłudze większych grup gości
- Obsługa imprez
- Sprzedaż produktów (np. sery, makaron, sosy czy pieczywo)
- Opinie, które wystawili Twoi klienci
- Zespół (np. zdjęcia wraz z krótkim opisem pracowników)
Możesz pomyśleć, że im więcej elementów tym lepiej. Ale pamiętaj, że strona ma być przejrzysta i łatwa w obsłudze dla Twoich klientów. Powyższe opcje oczywiście nie są obowiązkowe. Jeśli nie wiesz, które z nich zamieścić na swojej stronie postaw się na miejscu swoich gości – co jest dla nich najważniejsze, gdy wchodzą na stronę restauracji? Historia powstania, galeria, a może to, jakie masz opinie lub czy organizujesz przyjęcia?
Jak powinna wyglądać strona internetowa restauracji?
Pierwszym wyznacznikiem wyglądu Twojej strony www jest identyfikacja wizualna Twojej restauracji, czyli to, jakie masz logo, jakich kolorów i czcionek używasz oraz jaka jest wizja działalności Twojego lokalu. Te czynniki z pozoru mogą wydawać się nieistotne, ale to właśnie one sprawiają, że wyróżniasz się na tle konkurencji.
Kolejnym ważnym aspektem jest łatwość poruszania się po stronie. Spójny układ treści ułatwia przeglądanie witryny i dokonanie wyboru lub zakupu. Jeśli mówimy o dobrym rozmieszczeniu informacji musimy wspomnieć też o tym, że pewne elementy powinny być zawsze “pod ręką” użytkownika. Dlaczego? Ponieważ ktoś, kto przegląda Twoją stronę internetową może w każdej chwili stać się Twoim klientem. Jednak nie dojdzie do tego, jeśli nie będzie widział informacji, które są mu do tego potrzebne. W widocznym miejscu dobrze jest zatem umieścić informacje, o których wspominaliśmy wcześniej: menu, telefon czy adres.
Pamiętaj, że strona internetowa restauracji (a także każdej innej firmy) powinna być responsywna. Co to znaczy? Powinna prawidłowo wyświetlać się zarówno na komputerze stacjonarnym jak i na tablecie czy smartfonie. Według raportu “Digital 2022” obecnie w Polsce odsetek osób korzystających z Internetu za pomocą telefonów komórkowych wynosi ponad 93%. Całkiem sporo, warto więc zadbać o to, by Twoja strona www wyświetlała się dobrze nie tylko na laptopie, ale również na telefonie.
Jak zrobić stronę internetową dla restauracji?
Nie musisz być programistą, żeby samodzielnie stworzyć stronę internetową. Na rynku jest dostępnych kilka całkiem dobrych narzędzi, zarówno darmowych jak i płatnych, dzięki którym zbudujesz witrynę, poniżej kilka z nich:
Kreatory stron www
Kreatory stron internetowych to wygodne narzędzia zawierające gotowe szablony, które możesz układać i modyfikować w dowolny sposób. Aby z nich skorzystać należy wykupić miesięczną subskrypcję, jej cena zależy od potrzebnych nam elementów, np. limitu plików wideo czy ilości podstron. Najbardziej popularne to Wix, ibc czy Squarespace.
WordPress
Świetne darmowe narzędzie, które nie wymaga od Ciebie umiejętności programistycznych. Wiele motywów oraz wtyczek jest bezpłatnych, dzięki czemu możesz stworzyć nie tylko własną stronę www, ale również bloga, forum czy serwis społecznościowy. Szacuje się, że 43% sieci działa na WordPressie.
Google Moja Firma
Google Moja Firma to usługa, która pozwala pokazać profil (wizytówkę) Twojej firmy w wyszukiwarce Google oraz w Google Mapy (niedługo Google Moja Firma zostanie częścią usługi Google Mapy). Jednak korzystając z panelu menedżera możesz nie tylko przeglądać statystyki profilu czy dodawać zdjęcia, ale też stworzyć swoją witrynę internetową. Kreator jest dość intuicyjny, bazuje na szablonach i – podobnie jak w wyżej wymienionych narzędziach – nie musisz być programistą, by założyć własną stronę internetową.
Niestety, korzystając z powyższych narzędzi – jeśli nie masz wiedzy programistycznej – jesteś skazany na wykorzystanie dostępnych tam szablonów. Oznacza to, że gdzieś w Internecie istnieje identyczna lub bardzo podobna strona do Twojej. Ale! Nie musi tak być.
Skorzystaj z usług profesjonalnej firmy
Takie rozwiązanie gwarantuje Ci indywidualny wygląd Twojej strony internetowej oraz to, że wszystkimi ewentualnymi problemami zajmą się eksperci. Dobra firma/agencja marketingowa zaprojektuje dedykowaną szatę graficzną dla Twojej strony oraz zapewni jej niepowtarzalny charakter. Atutem tej opcji jest również to, że wszelkie grafiki, funkcje czy dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych to zmartwienie zleceniobiorcy – Ty możesz spokojnie odetchnąć i mieć czas na prowadzenie swojej restauracji.